Friday 6 October 2017

(review) wanita-wanita calon penghuni neraka by abu inas husayna

this is a quick review about the book:

1. wanita/lelaki  yang mengambil suami/isteri bagi wanita /lelaki yang lain.


seseorang wanita /lelaki dilarang oleh islam untuk berusaha "menceroboh" suami/isteribagi wanita/lelaki yang lain. dan berusaha agar wanita/lelaki itu menceraikan/diceraikan.


islam juga melarang dia merosakkan hidup wanita/lelaki itu dan melakukan pujuk rayu dengan bermacam2x cara yang ia miliki.

sudah pasti perbuatan keji ini akan membawakehancuran. islam memang membolehkan pernikahan kedua dengan syarat tidak dilakukan dengan cara yang buruk @menipu @ merosakkankehidupan rumah tangga orang lain.


2. wanita/lelaki  pengadu domba

wanita/lelaki yang hidup di tengah-tengah masyarakat dengan membawa fitnah.Hatinya tidak pernah seronok sebelum berjaya merosak hubungan baik suami-isteri@saudara@sahabat.ia sentiasa membuat sesuatu masalah menerusi perkataan yang tidak berasas.


"janganlah kamu ikutisetiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela,yang sentiasa menyebarkan fitnah", (Al-Qalam 8:10-11)


:kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela, yang mengumpulkan harta dan menbilangnya.Dia mengira bahawa hartanya itu dapat menolongnya dari kematian dan seksa. sesungguh tidak.sesungguhnya dia benar2x akan dicampakkan ke dalam Huthamah". (Al- Humazah 104:14)

No comments:

Post a Comment